De prijs van het dure schoonmaakdoekje van Apple is onderdeel van een strategie

2021-12-14 17:13:39 By : Mr. Ze Ruan

Copyright © 2021 Business Insider Nederland. Alle rechten voorbehouden. Registratie of gebruik van deze site is onderworpen aan de algemene voorwaarden en het privacybeleid. Algemene voorwaarden | Privacybeleid | Cookie-overzicht | Adverteren

Vroeger bood Apple dit soort dingen gratis aan bij zijn producten.

Als je een iMac, een iPad of zelfs een iPhone kocht, kreeg je een microvezeldoek met een mooi Apple-logo erop.

Dit najaar introduceerde Apple het accessoire 'schoonmaakdoekje', dat 'elk Apple-scherm, inclusief glas met nanostructuur, veilig en effectief reinigt'.

Het poetsdoekje kost 25 euro per stuk en is zo'n hit geworden dat het zachtste kerstcadeau van Apple pas half januari weer verkrijgbaar zal zijn. Op eBay bieden verkopers de doekjes aan voor drie tot vier keer de oorspronkelijke verkoopprijs - en mensen kopen ze. 

Sommigen vinden $ 25 misschien wat duur voor een product dat vaak ergens anders voor een fractie van de prijs of zelfs gratis te vinden is, maar de prijs lijkt een belangrijk onderdeel te zijn van wat de populariteit van het artikel voedt.

The Wall Street Journal vond 18 Apple-accessoires op de website van het bedrijf die voor dezelfde prijs worden verkocht. Veel van deze producten werden vroeger geleverd met duurdere technische apparaten, net als het poetsdoekje. Het gaat om zaken als koptelefoons en opladers.

Het is vermeldenswaard dat Apple ten zeerste aanbeveelt om niet alleen dit doekje te gebruiken om het scherm van de $ 6.499 Pro Display XDR met glas met nanostructuur of de 27-inch iMac met de optionele upgrade van glas met nanotextuur van $ 345 schoon te maken, maar ook om producten te leveren.

Reparatiewebsite iFixit heeft de doek afgebroken en onder een microscoop gelegd om te kijken of er een verschil is met de vezels van een conventionele doek. Hoewel het materiaal dezelfde suède-achtige textuur heeft als de iPad Smart Cover, gaf de site het product een nul op tien voor herstelbaarheid. 

Er zijn in feite twee marketingstrategieën aan het werk, die beide al tientallen jaren zorgvuldig door retailers worden gecultiveerd en die Apple volgens de Journal in Amerika heeft geperfectioneerd.

De eerste is 'charme pricing'. Dat is de gewoonte om prijzen te beëindigen met het cijfer 9. Hierdoor krijgen kopers het gevoel dat ze niet te veel betalen. Zo voelt 19,99 euro veel goedkoper aan dan 20 euro. Apple gaat nog een stap verder en rondt af op hele euro's en dollars.

Vrijwel elke prijs van een Apple-product in de Amerikaanse online winkel, van een Mac Pro tot een USB-oplader, eindigt met het cijfer 9. Zelfs het goedkoopste accessoire van het merk – een 3,5 mm koptelefoonadapter – kost $ 9.

In de Nederlandse webshop werkt "charme pricing" minder. Daar is het overgrote deel van de accessoires afgerond op 5 euro. De duurdere hardware eindigt regelmatig op een 9, maar kan vaak eindigen op 10 cent.

De tweede strategie is de boodschap die de prijs communiceert. Het punt hier is het idee dat een prijs suggereert dat dit premiumproducten zijn, omdat ze meer kosten dan de gemiddelde concurrerende alternatieven.

"Apple wil ervoor zorgen dat hun consumenten zich altijd goed voelen", vertelde e-commerceconsulent Abir Syed aan de Journal. Een beetje extra betalen geeft ze "een chique gevoel".

Syed zegt dat de prijs van $ 25 voor de Apple Cleaning Cloth zowel de charme-prijsvoordelen biedt als communiceert dat het een topproduct is.

Gene Munster, een VC bij Loup Ventures, vertelde de Journal dat shoppers zich minder snel zorgen hoeven te maken over lage prijzen met dubbele cijfers in een winkelwagentje dat gemakkelijk vier cijfers kan bereiken.

"Als je onder de $ 20 gaat, denken die mensen niet twee keer na, zelfs als het product $ 1 had kunnen kosten," zei hij.

Het is onwaarschijnlijk dat Apple verwachtte dat zijn wiper zo viraal zou gaan, maar de prijsstrategie van het bedrijf speelt hier waarschijnlijk een grote rol in. Het kan van dit specifieke stuk stof een meme hebben gemaakt over de relatie van het bedrijf met zijn ongewoon toegewijde klanten.

Neem nu het heft in handen en maak je professionele ontwikkeling belangrijk met de hulp van Emerce Academy. Bekijk trainingen >

Zo ontdek je welke verzekering je nodig hebt

Wordt een arbeidsongeschiktheidsverzekering binnenkort verplicht?

Dit kost een zieke werknemer per dag + 6 andere feiten over verzuim

Neem nu het heft in handen en maak je professionele ontwikkeling belangrijk met de hulp van Emerce Academy. Bekijk trainingen >

Zo ontdek je welke verzekering je nodig hebt

Wordt een arbeidsongeschiktheidsverzekering binnenkort verplicht?

Dit kost een zieke werknemer per dag + 6 andere feiten over verzuim

De Nederlandse overheid wil in 2020 haar energiedoelstellingen halen. Als gevolg hiervan verandert de wetgeving voor ondernemers op het gebied van energiebesparing voortdurend. Wat je moet weten?

Copyright © 2021 Business Insider Nederland. Alle rechten voorbehouden. Registratie of gebruik van deze site is onderworpen aan de algemene voorwaarden en het privacybeleid. Algemene voorwaarden | Privacybeleid | Cookie-overzicht | Adverteren