Hoe lang ga je die Black Friday-broek dragen? - Een wereld

2021-11-29 07:53:14 By : Ms. SANDRA YUEHAO

Eerlijke journalistiek verdient een eerlijke prijs. Maak jij OneWorld mogelijk?

Hoe geniet je zo lang mogelijk van je garderobe zonder iets nieuws te hoeven kopen? Modejournalist Sarah Vandoorne kwam erachter en kwam terecht bij wetenschappers, recyclinggoeroes en haar eigen grootmoeder.

Ik zit achter mijn laptop in een versleten, gescheurde trui, inclusief behoorlijk onsmakelijke zweetvlekken die niet kunnen worden verwijderd met een wasbeurt. Niets dat een dag thuiswerken in de weg staat. Ook tijdens Zoom en andere videogesprekken schaam ik me niet om deze trui te dragen. Geen hond (of collega) ziet die permanente okselvijvers.

De week voordat ik aan dit artikel begin, blijkt dat zowel mijn vriend als ik een losse knoop op een van onze broeken hebben. Naaien is de boodschap, leerde ik als jong meisje op de basisschool. Mijn grootmoeder was ook naaister van beroep. Hoewel ik nooit achter haar naaimachine mocht zitten, leerde ze me wel wat kneepjes van het vak, die ik helemaal vergeten ben. Ik heb geen geweldige naaister verloren. Maar een knop, dat wil ik nog een keer proberen.

Als we allemaal meer aandacht besteden aan de kleding die we dragen, dan zijn we een stap verder

Ik pak mijn (beperkte) naaisetje. In gedachten krijg ik een virtuele high five van de Italiaan Orsola de Castro, goochelaar met naald en draad, duurzame modeontwerper en medeoprichter van Fashion Revolution, een organisatie die kledingmerken herinnert aan hun verantwoordelijkheid om duurzamer en transparanter te worden . De Castro wordt ook wel The Queen of Upcycling genoemd, een titel waar ze duidelijk trots op is, zoals ze het noemt in haar recente boek Loved Clothes Last. Haar boodschap is duidelijk: hou van je kleding en verzorg ze. Het is zo simpel. Dol zijn op. Zorg. respect. Als we allemaal meer aandacht besteden aan de kleding die we dragen – en dus aan de mensen die ze zorgvuldig voor ons gesponnen, geweven en gestikt hebben – dan zijn we een stap verder.

In Loved Clothes Last las ik de ene tip na de andere om mijn garderobe weer perfect te maken of, als er niets meer mee te maken heeft, er in ieder geval iets nieuws mee te doen. 'Knoopjes aannaaien is makkelijk en zelfs ontspannend', zegt de ontwerpster, en voor een nieuwe look, zegt ze, kun je net zo goed een nieuwe knoop kiezen, liefst een van de rommelmarkt. De Castro verzamelt zelf tweedehands broches, handig als motten jouw wol een delicatesse vinden. Wollen panty's kunnen worden omgevormd tot een crop-top door ze om te draaien, de voeten uit te snijden en een opening te maken op de plaats waar je kruis zat. Dat klinkt op zich niet erg esthetisch, dus stelt De Castro voor om zelf iets te haken (of aan te naaien, want haken is voor mij lang geleden) aan de uiteinden van de mouwen. 'Als je je kleding een tweede leven geeft, ga je tegen het systeem in', filosofeert De Castro. 'Kleding repareren is revolutionair.'

Eenvoudig, soms atypisch, hip, modieus. Alleen: het is niets voor mij. Ik ben geen koningin van upcycling. Mijn grootmoeder had helemaal gelijk toen ze besloot me nooit aan haar naaimachine te laten zitten: ik ben notoir onhandig, snij vaak in mijn vingers (hoeveel pijn zou je doen met stikken in je vingers?!) en heb geen ambities om ooit een naaicursus te volgen . Het aannaaien van die knoop is nu gelukt (ik vraag me af hoe lang het gaat duren). Maar wat te dragen met die gerafelde trui? Geen idee.

En dat valt mee, leer ik van De Castro. Zolang ik van mijn trui blijf houden, hoe rafelig hij nu ook is, heb ik het recht hem te blijven dragen. Elke veroudering, scheur of rafelige rand vertelt een verhaal, schrijft de ontwerper. Dat kleding na verloop van tijd tekenen van verval of van leven begint te vertonen, is eigenlijk een meerwaarde. Ze heeft haar eigen groene vest zo vaak gedragen dat het meerdere keren gescheurd is. "Ik vind mijn kleren eigenlijk eleganter nu ze in verval raken." Ze is des te meer van haar vest gaan houden zoals ik van mijn zweterige trui houd.

Kiezen voor kwaliteit is vaak het motto als je kleding gaat shoppen. Maar hoe weten we welke trui snel rafelt en welke jaren meegaat? Vroeger maakten veel mensen – waaronder mijn oma – hun eigen kleding. Ze wisten of een stof van kwaliteit was toen ze hem aanraakten. We zijn die fingerspitzengefühl helemaal kwijt, of ik ben hem in ieder geval helemaal kwijt.

Als consument weet je niet of een kledingstuk lang meegaat

Ik vraag om tips van Sander De Vrieze, materiaalwetenschapper, maar hij moet me teleurstellen. “Als consument weet je niet of een kledingstuk lang meegaat.” Vervolgens geeft hij een technische uitleg over de DP-waarde van katoen, die verwijst naar het molecuulgewicht van de stof. “Kleding met een DP-waarde van 2000 is van goede kwaliteit, maar als de waarde zakt naar 300 kun je bijna een kledingstuk uit elkaar scheuren.” Je kunt zo'n waarde helaas niet zomaar voelen. Het staat ook niet op je kledinglabel. De Vrieze ontvangt in het laboratorium waar hij werkt steeds vaker kledingstukken met een lage DP-waarde. Hij leidt hieruit af dat de kwaliteit van kleding in vergelijking met vroeger veel te wensen overlaat, al kan hij dit niet 'met wetenschappelijke zekerheid' onderbouwen.

Welke stoffen gaan voor altijd mee? We kunnen niet weten of stoffen als katoen meegaan zolang de zogenaamde DP-waarde niet op ons label staat. Daarnaast is voor de productie van katoen veel water en bestrijdingsmiddelen nodig. Andere stoffen die bekend staan ​​om hun lange levensduur, zoals leer, zijn vaak ook niet duurzaam: in negen van de tien gevallen worden leren schoenen en jassen gelooid met het zware metaal chroom, wat funest is voor het milieu, om nog maar te zwijgen van de arbeidsomstandigheden van de werknemers die bij het looiproces betrokken zijn. Ten slotte wordt polyester (dat eigenlijk gewoon plastic is) vaak een materiaal van lage kwaliteit genoemd, maar een nog groter probleem is dat dat plastic minstens tweehonderd jaar nodig heeft om af te breken. Ter vergelijking: een linnen overhemd heeft maar twee weken nodig, las ik in Loved Clothes Last.

Als je een kledingstuk vaak wast, kan het letterlijk en figuurlijk in stof veranderen.”

Minstens zo belangrijk is hoe we onze kleding onderhouden, zegt De Vrieze. “Als je een kledingstuk vaak wast, kan het letterlijk en figuurlijk in stof veranderen.” De bewegingen die een wasmachine maakt en het wasmiddel dat we gebruiken bevorderen de slijtage van je kleding, las ik ook in Loved Clothes Last. Daarnaast komen de losgemaakte microvezels in het water terecht. Bij kunststoffen als polyester gaat het om schadelijke microplastics die in onze zeeën en oceanen terechtkomen. Ook daarom is het beter als je je kleding minder vaak wast.

Onze kleding is vaak niet zo vies als we denken. De Castro stelt voor om een ​​kledingstuk vaker te luchten of te stomen in de badkamer: als je gaat douchen, komt er zoveel waterdamp vrij dat hangende kledingstukken in de buurt schoner worden. “Luchten is geen oplossing voor hardnekkig zweet”, zegt De Vrieze als commentaar. De Castro heeft de ultieme tip voor echt nare geurtjes: de meeste kunnen geen nacht in de vriezer staan. 'Als je als jeansliefhebber je spijkerbroek in de vriezer legt, doodt het de bacteriën zonder de stof aan te tasten', schrijft ze.

Waar De Vrieze vooral kritisch over is, zijn de bleekmiddelen in wasproducten. Laat je niet misleiden door pakkende reclameslogans die beloven je wasgoed witter dan wit te wassen. "Bleekmiddel tast de katoenvezel aan", zegt hij. "Daardoor is de kans groter dat hij kapot gaat." Kun je als consument het gebruik van 'verkeerde' chemicaliën vermijden? Als leek zijn ze moeilijk te vinden op het etiket, zegt de Vrieze. "Er worden ook chemicaliën gebruikt die het bleekmiddel daadwerkelijk stabiliseren."

Het is een lastige balans: als je je kleding lang en vaak draagt, zul je ze ook vaker moeten wassen, wat funest is voor de kwaliteit. Maar aan de andere kant draag je je favoriete stukken misschien zo graag dat je de rafels over het hoofd ziet. Een factor die zeker niet meedoet aan die evenwichtsoefening? Prijs! Het maakt niet uit hoe duur je favoriete kledingstuk was: volgens De Castro moeten we af van het idee dat goedkope kleding het niet waard is om op den duur te blijven dragen of te laten repareren. Ook dat heeft met liefde te maken: je kunt impulsief winkelen omdat iets goedkoop is, of je kunt iets kopen omdat je het echt leuk vindt, ongeacht de prijs.

Schaamte op de wangen, het is tijd om toe te geven: ik heb ook kleding van Primark, uit een vervlogen tijdperk. En weet je, ik zal het blijven dragen en herstellen. Een goede instelling, aldus De Castro. Ze blijkt ook goedkope kleren in haar kast te hebben. "Ik repareer zowel Primark als Pucci", schrijft ze.

Helaas kan ik mijn eigen oma niet meer om advies vragen over het repareren van kleding. Maar de oma van mijn vriendin kan dat ook gebruiken. Toen we haar onlangs bezochten, vertelde ze over naaipatronen en haar plannen om de warmste sokken voor ons te breien. Toen zei mijn vriend dat het hem heel erg speet dat hij als jongen nooit naailessen op school kreeg. Hij deed meteen de belofte om bij zijn oma te gaan studeren zodra de coronacrisis voorbij is.

Wie weet ziet mijn gerafelde trui er in de toekomst weer als nieuw uit.

Textielplatform Op zoek naar meer inspiratie? Alicia Minnaard, een 23-jarige ontwerpster en onderzoeker uit Eindhoven die onlangs is afgestudeerd aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten, heeft het internationale textielplatform Fixing Fashion opgericht, met (gratis) tutorials en informatie. Word lid van de community op fixing.fashion.

Modereuzen profiteren van onjuiste claims.

Modereuzen profiteren van onjuiste claims

De nieuwste innovaties werken met avocadozaden en zuiveringsinstallaties.

De nieuwste innovaties werken met avocadozaden en zuiveringsinstallaties.

Freelance journalist met focus op eerlijke mode

Via cookies verzamelen wij gegevens met als doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (tekstbestandjes die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren. Hiervoor gebruiken we cookies van Google Analytics, die het gebruik van de site anoniem registreert en gegevens opslaat. Deze gegevens gebruiken wij om bezoekstatistieken te maken, op basis waarvan wij verbeteringen aanbrengen aan onze website. Google Analytics verstrekt deze geanonimiseerde gegevens aan derden indien dit wettelijk verplicht is, of als deze derden de gegevens verwerken in opdracht van Google Analytics. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics. Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. WordPress cookies zorgen ervoor dat de website beter gebruikt kan worden door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat je kunt zien of je bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren je hebt gekozen op je profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn afkomstig van onze betaalde diensten (Friends Subscription, Vacature Bank, Partner Network, Online Calendar) en zorgen ervoor dat producten onthouden worden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat voor elke klant een unieke code, zodat terug te vinden is waar de productgegevens van elke klant te vinden zijn. Deze cookiebalk geeft je de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kun je verschillende cookies van externe diensten (zoals YouTube, Facebook, Vimeo) uitschakelen. Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link. Mocht je hier vragen over hebben, mail dan naar: readers@oneworld.nl

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. WordPress cookies zorgen ervoor dat de website beter gebruikt kan worden door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat je kunt zien of je bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren je hebt gekozen op je profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn afkomstig van onze betaalde diensten (Friends Subscription, Vacature Bank, Partner Network, Online Calendar) en zorgen ervoor dat producten onthouden worden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat voor elke klant een unieke code, zodat terug te vinden is waar de productgegevens van elke klant te vinden zijn. U kunt deze cookies niet uitschakelen.

In onze artikelen gebruiken we content van verschillende externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Deze inhoud wordt niet meer weergegeven.