Gaming en de mode-industrie: wat zijn de kansen voor ontwerpers?

2021-11-29 07:53:22 By : Mr. Nathan mong

Waar twee culturen botsen, ontstaat een nieuwe cultuur. Deze nieuwe cultuur is gebaseerd op verschillende aspecten van beide oorspronkelijke culturen en deelt positieve en negatieve effecten. Dat is wat de antropoloog Roy Wagner verdedigt in "The Invention of Culture", geschreven in 1975. Als we het hebben over de wisselwerking tussen mode en games, hebben we het ook over twee verschillende culturen die één ruimte op de markt delen. Komt er dan een aanrijding? Wat is deze nieuwe cultuur? Welke aspecten van elk van de oorspronkelijke culturen, mode en gaming, blijven behouden?

Deze en andere vragen stelden we aan de belangrijkste spelers in de mode- en game-industrie: is er ruimte en wat zijn de kansen voor modeontwerpers in deze fusie?

Ontwerpen voor gaming vereist niet alleen programmeervaardigheden, maar ook esthetiek. De gamewereld heeft een zeer specifieke esthetiek waarvan je zou kunnen zeggen dat deze is beïnvloed door modemerken als Balenciaga in Fortnite. Of heeft mode al langer invloed op gaming dan we denken?

Voor Lui Iarocheski, Group Marketing Director bij PlatformE, heeft deze relatie tussen de twee culturen altijd bestaan. Door gamen kwam hij in de modewereld. Hij wilde de perfecte kleding voor zijn favoriete personages ontwikkelen, met de juiste pasvorm, drapering en realistische stoffen. Vanuit het perspectief van Iaroscheski biedt traditionele mode technieken die nog niet door gaming zijn verkend.

"Als gamer is een van de dingen die me stoort dat deze mode-gaming-clash te veel draait om productpluggen. En voor de gamers is dit geen zinvolle benadering", zei Iarocheski. Als modemerken geen echte ervaringen voor gamers creëren, is het omgekeerde ook waar: "Soms worden kledingstukken niet zo goed weergegeven als ze zouden moeten zijn, en het verhaal van de game breekt", voegt Iarocheski toe. Zoals hij uitlegt aan de hand van een hypothetische game die zich afspeelt in 2050. Om een ​​echte ervaring te ontwikkelen, moeten game-ontwerpers nadenken over de katoenen stof die voor de personages wordt gebruikt. "Hoe ziet katoen er over 50 jaar uit? Bestaat stof nog? Dit is het soort discussie dat modeontwerpers in gedachten zouden moeten hebben en zouden kunnen brengen bij gamebureaus", besluit Iarocheski.

De fusie tussen gaming en mode biedt onbegrensde mogelijkheden voor creativiteit die de fysieke grenzen van de mode-industrie zal overstijgen. William Easton van FutureGames is van mening dat wanneer andere industrieën proberen te gamen, "ze proberen te spiegelen, of simulacrum te zijn, wat we al in de echte wereld hebben, en dat in het spel te brengen. Maar de ruimte van de metaverse stelt je in staat om te veranderen de natuurkunde. Je hebt niet dezelfde soort beperkingen."

Daniella Loftus, van This Outfit Does Not Exist, voegt toe: "In de fysieke wereld draag ik misschien een avant-garde jurk, maar het is gebonden aan mijn fysieke vorm. Ik ben geboren met een aantal vaste biologische kenmerken." Zelfs als we fysieke kledingstukken dragen om bepaalde kenmerken te bedekken of te verbergen, zijn we er nog steeds aan gebonden. Zoals Loftus concludeert: "In de virtuele wereld wordt je avatar door jou geconstrueerd, het kan eruitzien zoals jij het wilt, het kan alles uitdrukken waarvan je denkt dat het moet worden uitgedrukt".

De grenzeloze mogelijkheden van de metaverse kunnen worden verkend door mode- en gameontwerpers terwijl ze samenwerken. Zoals Alexis Arragon, CEO van Skinvaders, aangeeft: "We bevinden ons nog in de beginfase van deze nieuwe gemengde cultuur tussen gaming en mode. We zullen een nieuwe golf van modeontwerpers moeten opleiden, evenals een nieuwe golf van gameontwerpers om nieuwe rollen en nieuwe expertise op zich te nemen. dat zal onze grenzen verleggen.”

Voor Richard Hobbs, van Brand New Vision, vormt de vereiste digitale modevaardigheid voor gaming de kern van modeontwerp. Hobbs besprak traditionele technieken zoals begrijpen hoe patronen werken en hoe materialen zich gedragen. Hoe een kledingstuk wordt geconstrueerd, evenals een algemeen ontwerpconcept, is nog steeds erg belangrijk: "Wat we moeten doen, is mode creëren en het vervolgens omzetten voor gaming." Hobbs, een veteraan van de versmelting van mode en technologie, besluit ons gesprek met een reflectie op de rol van gaming-engines en de instrumentalisering van de mode-industrie: "Ik zie gaming-engines als een middel om een ​​doel voor mode te bereiken. Mode hoeft niet deel uitmaken van het spel, het kan de tools gebruiken die de game-industrie heeft gecreëerd om verschillende ervaringen te creëren, mensen willen niet per se een Balenciaga-couturestuk dragen terwijl ze rondrennen en hun vrienden neerschieten. is een onderdeel, maar gaming-engines gekoppeld met echt goede avatars en echt goede mode is waar de toekomst zou moeten zijn. We staan ​​nog maar aan het begin van de discussie over de eindeloze creatieve mogelijkheden voor ontwerpers en modeprofessionals in de metaverse. We moeten snel de ruimtes bezetten en onze stemmen gehoord. Zoals Easton citeerde van fictieschrijver William Gibson: "De toekomst is er al, het is alleen niet gelijkmatig verdeeld."

Dit artikel is gebaseerd op het live webinar "The Metaverse: where fashion and gaming collide" gehost door TDFGA in samenwerking met Parsons N Ventures. Je kunt een sneak peak van de discussie hieronder en het volledige webinar bekijken op de website van TDFGA.

Dit artikel verscheen eerst op FashionUnited.UK, daarna vertaald en in het Nederlands geredigeerd door Ilona Fonteijn.

Deze site maakt gebruik van cookies om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden en het gebruik te analyseren. Door verder te browsen gaat u akkoord met het gebruik van cookies.