Jubilaris TTS is klaar voor toekomst - Sign+ Magazine

2022-09-11 04:45:33 By : Ms. anny chen

Nooit stilstaan, altijd vooruitdenken. Dat heeft Floris Jan van den Heuvel, directeur van Texo Trade Services (TTS) uit Moordrecht, de afgelopen 25 jaar gedaan. Dit mantra maakte van het jubilerende bedrijf de Europese marktleider van bedrukbaar textiel, sublimatiepapier, beschermpapier en transferfolie.

‘Ommezwaai naar gebruik polyester textiel voor events is aanstaande’

Vooruitkijken en kansen zien. Dat is volgens directeur Floris Jan van den Heuvel de rode draad die loopt door het 25-jarig bestaan van Texo Trade Services (TTS). Hoe ontwikkelt de markt zich en op welke manier kun je daar op inspelen? Het is een wijze les van vader Jan, die met Texopaper patronen- en onderlegpapier aan confectieateliers in Noord- en West-Europa leverde. Texopaper zag zijn handel in de jaren ’90 eerst naar Oost-Europa en later naar Azië en Noord-Afrika verhuizen. Voor de distributie van zeefdruk transferpapier richtte Jan in 1997 TTS op. Wat destijds begon als een activiteit voor erbij, is onder Floris Jan uitgegroeid tot de Europese marktleider op het gebied van bedrukbaar textiel, sublimatiepapier, beschermpapier en transferfolie.

“Gezien onze historie beseffen we dat de levenscyclus van een product  of techniek eindig kan zijn”, vertelt Van den Heuvel. “Hetzij door technologische ontwikkelingen of vanwege regelgeving. Daardoor zijn wij altijd actief bezig met kijken waar de markt naartoe gaat en spelen daarop in.”

Toen Van den Heuvel in 2005 bij het bedrijf kwam, hoorde hij van klanten dat ze van dat sublimatiepapier af wilden. “Ik dacht: wacht even, als iemand een machine ontwikkelt die direct op doek kan printen, dan staan wij buitenspel. We moeten er dus ‘iets’ bij doen wat blijvend is. Dat werd digitaal bedrukbaar textiel. Nu is het zo dat signbedrijven meest direct op doek printen, maar bij het bedrukken van sportkleding, stoffen voor de mode, gordijnen en specialiteiten wordt nog steeds sublimatie transferpapier gebruikt.”

TTS is alweer 13 jaar de trotse exclusieve dealer van wereldmarktleider Monti Antonio (kalanders), en daar kwamen later textielprinters van Mimaki en HP Stitch bij. Een bewuste keuze. “De verkoop van die machines is voor ons heel belangrijk. Niet alleen om nieuwe klanten binnen te halen, maar het geeft ons ook veel technische kennis waardoor we klanten beter kunnen adviseren.”

Door de groei in de afgelopen jaren is het in 2019 in gebruik genomen pand alweer te klein. “Daarom huren we nu zo’n 3.000 vierkante meter bij voor bulkopslag. Dat is ongeveer de helft van ons huidige pand. Volle vrachtwagens en containers lossen we daar en vandaaruit versturen we ook grote exportzendingen. In de huidige onstuimige markt is een hoog voorraadniveau de enige manier om beschikbaarheid naar onze klanten te kunnen garanderen.”

Een andere uitdaging is hoe TTS zijn klanten in Europa zo snel mogelijk van materialen kan blijven voorzien. Vanwege de Brexit heeft het bedrijf een magazijn in Engeland geopend. “Hiermee kunnen we klanten veel sneller en voordeliger beleveren”, vertelt Van den Heuvel. TTS levert aan klanten in 60 landen wereldwijd en heeft in Duitsland, Frankrijk en Italië een team van lokale verkopers in dienst. Frankrijk is van oudsher een belangrijke markt. De Olympische zomerspelen in 2024 zorgen nu al voor een toegenomen vraag naar printers en materiaal om op te drukken, weet Van den Heuvel. “In de aanloop naar die Spelen zijn er diverse evenementen om de locaties te testen. Franse klanten krijgen dus nu al aanvragen voor de aankleding daarvan.”

Waar Van den Heuvel zich over verbaast, is het automatisme waarmee nog steeds voor pvc frontlit wordt gekozen als standaard voor de aankleding van evenementen. “Gebruik textiel polyester van 130 of 210 gram”, stelt hij. “Sublimatie-inkten verkleuren sneller, maar dat proces speelt pas na een paar jaar. Het meeste hangt er hooguit enkele weken. Gebruik textiel, dan bespaar je al snel 60 procent aan afval in kilo’s. Dus waarom zou je zo’n evenement dan niet met polyester textiel aankleden? Gelukkig is de ommezwaai aanstaande.”

De Olympische Spelen leveren hier een positieve bijdrage aan. “Die organisatie wil een zo duurzaam mogelijk evenement neerzetten, wil een voorbeeld zijn. Je zag het ook bij de aankleding van het Eurovisie Songfestival in Rotterdam. Bij dit evenement is zelfs na afloop alles bij ons teruggekomen en door een recyclingbedrijf verwerkt tot vulling van zitzakken, kussen en boksballen.”

TTS, dat in oktober het 25-jarig jubileum viert in het pand in Moordrecht, is nu bezig om de carbon footprint van het assortiment in kaart te brengen. Van den Heuvel: “Wij maken een levenscyclus analyse per product, zodat je kunt vergelijken hoeveel CO2 er is gemoeid met een vierkante meter. Ons gehele assortiment is pvc-vrij en wij bieden voor elke toepassing post-consumer waste (GRS-gecertificeerd) gerecyclede producten aan en stimuleren klanten die te gebruiken. Ik merk dat dit steeds meer leeft.”

Oostbaan 601 2841 ML Moordrecht +31 (0)182 623944 sales@texo-trade.com www.texo-trade.com

'Als deze extreme inflatie aanhoudt, ga ik mijn tarieven (opnieuw) indexeren.'

Vragen lijken in beginsel onschuldig, maar zijn dat niet altijd, volgens D.Signtist. Lees verder →

Eduard Hoogendijk, directeur van Fespa Nederland, had een rol als gastheer voor de Nederlandse bezoekers van de Fespa-beurs in Berlijn. Ook is hij een ambassadeur voor de FESPA Nederland kennis- en netwerkorganisatie. Lees verder →